Me: a cook

hello alllssss~ selamat berpuasa & selamat berbuka kpd those yg terlibat... dh separuh bulan dh kita berada dlm bulan ramadhan yg mulia ni.. dan aku masih berpuasa hingga ke saat ini.. alhamdulillah.. harap2 sgt tahun ni puasa penuh. hihi ;)

kali ni entry pasal me as a cook plak, as i mentioned b4.. hehe. kelihatan beberapa muka yg berkerut-kerut, tanda x caye.. ok3! u alllssss can buat muka x caye yg konon2nye comel itu n i gerenti muke2 comel korang tuh xde efek pon kt aku yg mula berjinak-jinak ngan dapur. konon2nye beta sungguh determine utk jd a cook. take note: a cook, bkn a chef ok! hihi.

sepanjang bulan pose ni kerap la jgk aku masuk dapur.. walaupon bkn utk masak, khidmat aku sgt diperlukan as a pengacau. hoho. [perlukah di mention kan sebegitu rupa?? jatuh standard i taw~ hikss] hmmm, not too bad la kan.. at least aku masuk dapur, ade inisiatif utk blaja masak. kpd tuan2 dan puan2 sekalian: aku x suke sgt masak sbb x minat la msk2 ni.. cam leceh jek. hihi. kat umah aku just tlg tgk je mak aku masak.. xpon tlg cuci pinggan mangkuk yg penuh sink tuh.. x pon tlg bakarkan ikan.. x pon tlg balik2kan ikan dalam kuali.. n mcm rutin ttp pon ade, kacau! haha..

kalo kt sini, aku tlg mereka masak. mereka yg dimaksudkan di sini ialah: my powerpuff girlfrenss la kan, sape lagi [wanie, eQin n peji] erkk, xde nama aimi sbb aimi pon tukang kacau gak.. haha. aimi, jgn marah.. nnt cpt kedut! hihi. antara menu yg aku smpat jadi pengacau atau pon tukang tengok ialah: nasik goreng yg sedap, dadih yg sedap, tomyam yg sedap, spegeti yg sedap tp masam sket (sbb aku kureng sket ngan masam2 ni..), telur goreng yg sedap, puding yg sedap,... erk.. tu je ke?? bajet nk list byk lg.. haha.

hmmm.. cane ni ek? i x minat masuk dapur, nnt bile kawen laki i nk makan ape?? mkn kt kedai bkn best sgt pon.. aku suke mkn kt umah tp sape nk masak? huk3~ aku sungguh kagum ngan abah aku yg suke mkn kt umah a.k.a die suke mkn masakan ma aku.. ade skali tuh mase tgh sembang2 ngan ma n abah, abah aku ade cite sal sorang member die yg pangkat tinggi gilerr.. n isteri member abah aku ni pon berpangkat tinggi gilerr jgk.. then mestila masing2 bz kan.. bile si laki balik umah, si isteri duk keje.. dan begitulah sebaliknye.. pastu si laki ni cam mengadu la kot kt abah aku.. die kate untung ade isteri yg x keje.. sbb bile blk umah ade org entertain, ade org tlg masakkan n bla bla bla.. abah aku mmg x suke mkn kt luar.. no wonder la aku ni xknal sgt mane2 restoran yg best kt kelantan tuh.. kt kb pon belom tentu aku taw~ buta jalan! hak3

so camne ni?? aku of cos la akan keje.. igt best sgt ke terperap kt umah? aku tgk ma aku hari2 slalu camtuh.. i mean slalu wat keje umah yg same la kan.. hari2 masak.. hari2 basuh baju.. hari2 basuh pinggan mangkuk.. hari2 kemas umah.. hari2 bla bla bla.. aku slalu gak tanye ma aku, x bosan ke ari2 asek wat keje same?? die kate ape nk bosannye, dh mmg keje die.. wah~! kagum sungguh beta.. kalo nk keje yg extreme, aku xleh jd surirumah yg berjaya.. kalo nk keje jgk n nk jgk jaga umah, so kena la keje yg lite jek cam lecturer ke.. tp aku nk keje yg agak mencabar.. cam bosan jek jd lecturer.. tp cam best gak kalo jd lecturer cam dr. kuzi...

camni la.. b4 kawen aku keje suke2 ati aku nk keje ape.. i mean kejar cita2 dulu, keje extreme ke, mencabar ke.. suke ati la.. then lepas kawen baru pk pasal lecturing.. hak3. tp hati aku ni berbisik, keje la dlm industry.. keje kt plant ke.. gali minyak ke.. pape jela, yg bkn keje duk tercongok atas kusi.. huhu. mohon Allah beri petunjuk..

erkk.. terkeluar pasal kawen plak.. kpd peji yg tagged beta, kalo beta rajen beta jawab la soklan2 itu.. tp tu la, kawen2 ni kene plan betol3. tp kan, lmbat lg kot.. so juz wait n see la.. n dun wori, i'll invite u. prepare adiah besar3 taw~ sponsor honeymoon ke.. hihi.

so, conclusionnye: aku perlu blaja masak dari sekarang. dan juga berdoa dpt laki yg x cerewet pasal makan2. dan juga, dpt laki yg pandai masak jgk.. xyah la aku terkial-kial sorang diri nk masak kt dapur.. dan juga, suke tlg wat keje2 umah.. [terserlah beta seorang yg pemalas!] hihi

You Might Also Like

4 komen

  1. go mizah! you can be a good or even a better cook! dont worry dear, as perempuan was born with package 'masak ape pun sedap', so sooner or later you can can cook evevrything. petik aje jari.

    yerp..bapak aku pun same la x suke makan dekat kedai. die hari2 nak makan kat rumah. smpaikan lunch hour sanggup balik rumah sebab nak makan nasik kat rumah...imagine la
    aku y duduk kat taiping dekat 17 tahun pun baru sekali je pegi makan kat KUETIAU DOLI, kedai makan yang faymous tu (noticed cikgu shah pernah mentioned pasal restaurant ni).

    chayok2

    ReplyDelete
  2. hoho ade supporter..
    masak ape pon sedap??
    menarek gak package ni.. hihi

    tu la.. mcm ade saying tuh, nk pikat laki pikat perut dulu..

    hmm.. x igt la pasal KUETIAU DOLI.. nnt kalo sng, meh la bwk aku ke sane.. bole curik resipi die.. hik3

    ReplyDelete
  3. nak pikat laki kene pikat selera die la.....hahaha...bukan pikat perut.. ala2 ikat perut pulak..

    p/s : check dekat mesra.net for more recipes

    ReplyDelete
  4. haha.. ikat perut pon bole jgk.. biar kelaparan.. hak3

    ReplyDelete