Darah Haid Lebih 15 Hari - Baca Apa Sis Ni Buat Untuk Haid Kembali Normal


Kitaran Haid Normal


Kitaran haid yang normal ialah 28 - 30 hari setiap bulan. Kitaran haid dikira dari hari pertama datang haid sehingga hari pertama haid bulan berikutnya. Dalam kitaran haid yang normal, terdapat 4 fasa utama:

Fasa 1: Hari 1- 4
Fasa 1 dikenali sebagai Fasa Menstruation (haid) yang berlaku pada hari pertama hingga hari keempat dalam kitaran haid. Dalam fasa ni darah haid keluar. Hari pertama darah haid keluar perlu dicatat untuk menentukan tarikh haid untuk bulan berikutnya. Sekiranya anda merancang untuk hamil, tarikh hari pertama haid diperlukan untuk mengetahui waktu subur. Tempoh haid yang normal adalah selama 4-7 hari.

Fasa 2: Hari 5 - 13
Fasa 2 dikenali sebagai Fasa Follicular. Pada fasa ini, hormon Estrogen meningkat. Darah akan berkumpul di dinding rahim dan menjadikan dinding rahim menebal untuk persediaan mengandung. Di dalam Ovari pula, telur akan menjadi semakin matang dan bersedia untuk disenyawakan

Fasa 3: Hari 14 
Fasa 3 dikenali sebagai Fasa Ovulasi. Ovum (telur perempuan) akan dilepaskan dari ovari. Ovum hanya boleh hidup selama 24 jam. Sekiranya telur itu tidak disenyawakan, ia akan mati. Jika persenyawaan berlaku, ia akan turun melalui tiub fallopio menuju ke rahim untuk proses penempelan.

Fasa 4: Hari 15 - 28
Fasa 4 dikenali sebagai Fasa Luteal. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormon yang diberi nama Progestron akan dirembeskan. Hormon ini akan menyebabkan dinding rahim menebal. Sekiranya tiada persenyawaan berlaku, hormon ini akan semakin berkurangan dan dinding rahim akan runtuh. Maka haid pun akan berlaku pada hari pertama kitaran haid yang normal.


Punca Kitaran Haid Tidak Teratur


Namun, atas beberapa faktor, kitaran haid menjadi tidak teratur. Sesetengah wanita mengalami kitaran haid yang panjang sehingga 45 hari. Ada juga yang mengalami haid lebih dari 15 hari.

Antara punca kitaran haid tidak teratur ialah:
1. Tekanan
2. Masalah Kesihatan
3. Penggunaan Ubat-ubatan
4. Pil Pencegah Hamil
5. Gaya Hidup yang Tidak Sihat

Kisah Benar - Haid Lebih 15 Hari Bukan Perkara Biasa


Tak pernah seumur hidup saya darah haid berlarutan lebih dari 15 hari. 

Tiba-tiba bulan lepas darah saya tak mahu berhenti. Bahkan pada hari ke - 18, darah yang sepatutnya kering menjadi banyak semula. 

Saya mula risau, ada fibroid ke? Atau cyst ke? 

Atau, penyakit yang ramai wanita takut. Tak berani nak sebut

Lantas saya jumpa pakar sakit puan. 

Alhamdulillah doktor check semua ok. Cuma mungkin ada masalah hormon, jadi darah tiba-tiba keluar berlarutan. 

Doktor bagi ubat untuk hentikan darah. Doktor bagitau keadaan saya ini mungkin ambil masa lebih 3 bulan untuk pulih kembali. 

Stress rasa. 

Saya sangat tak selesa bila setiap kali mahu solat, saya perlu bersihkan darah dan tukar pad.

Takkan kena hadap selama lebih 3 bulan? 

Saya Google nama ubat tersebut untuk baca side effect ubat. 

Long story cut short, saya decide untuk detoks dengan Set Detoks Shaklee terlebih dahulu, ubat hold kejap. 

Saya tahu pemakanan saya setakat ini dah tak berapa clean, dan kebanyakan penyakit adalah sebab toksin banyak sangat dalam badan. 

Kalau seminggu tiada perubahan, baru saya akan cuba ubat doktor. 

Saya mulakan dengan ESP yang dibancuh bersama Nutriferon dan Performance Drink, makan sekali GLA, DTX, Peppermint Ginger, Alfalfa. 

Kemudian saya tambah Vitamin C dan Omega Guard. 

Saya juga elak makanan bergula, roti putih dan kafein. 

Mula-mula bantai je, tapi bila ambil benda-benda tu, nampak darah banyak balik. So saya pause. 

Alhamdulillah hari pertama saya makan, darah berkurangan sehingga dah tidak perlu pakai pad. 

Hari-hari seterusnya darah semakin sedikit dan akhirnya hanya discharge jernih yang keluar. 

Terkini, selepas seminggu konsisten Set Detoks versi saya ini, saya hampir bersih dari darah. 

Keputihan petanda darah kering, telah mula muncul. 

Syukur alhamdulillah. Syukur. 

Tak perlu dah hadap darah tak berhenti 3 bulan. 

Jemput comment 'I love shaklee' 😘 

P.s : Dibenarkan untuk copy paste ke blog atau FB, hide nama saya ya 😅

LIKE | SHARE | COMMENT | TAG


cara atasi darah haid lebih 15 hari


Konsultasi Kitaran Haid Tak Teratur

Hubungi Miza 0199363759 untuk order dan konsultasi produk.

Jaminan Miza - cara makan yang betul dan servis tiptop untuk pelanggan Miza :)
Baca: Konsultasi Tip Top (Klik sini)


*****
 

Shaklee Independent Distributor
Nor Amizah Azid
SID 1237984 (Mohamed Afiq)
0199363759

Ingin menjana pendapatan bermodal rendah dengan Shaklee? Sertai Miza dalam group rahsia Miza untuk mengetahui bagaimana Miza menjana pendapatan dari rumah. Bimbingan diberikan sehingga berjaya mencapai pendapatan yang diingini.

You Might Also Like

0 komen