Necrosis Sel: Sel Cacat Yang Tak Mati-Mati Dan Menyusahkan | Ibu Gojes

Sunday, March 12, 2017

Necrosis Sel: Sel Cacat Yang Tak Mati-Mati Dan Menyusahkan

Lumrahnya setiap yang hidup akan mati. Kita boleh nampak macam mana manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan mati. Tapi pernah terfikir tak, macam mana sel dalam badan kita hidup dan mati? 

Sekecil-kecil sel dalam badan kita ni, kita tak nampak apa aktiviti yang berlaku dalam sel. Sekecil-kecil sel tu, ada lagi komponen lagi kecil dalam sel - seperti mitokondria, nucleus dan ribosom. Hebatnya ciptaan Allah kan, tak tercapai akal kita apa berlaku dalam sel tu.

Sebenarnya, ada 2 cara sel dalam badan kita mati, iaitu secara normal (apoptosis) dan abnormal (necrosis), rujuk gambar rajah.



Sel badan yang sihat lama-lama akan mati sendiri apabila sudah rosak atau tua. Sel badan yang mengalami kerosakan secara semulajadinya akan cuba membaiki kerosakan tersebut. Tapi, jika kerosakan sel gagal dibaiki, sel akan mati sendiri secara natural. Ini dipanggil apoptosis.

Sel badan kita telah diprogramkan untuk menghantar diri sendiri ke fasa apoptosis di mana ia akan membunuh diri sendiri supaya sel yang rosak itu tidak terus membahagi dan berkembang biak sebagai sel yang cacat dan 'menyusahkan' hidup sel-sel lain. Sel yang mati secara apoptosis akan 'dimakan' oleh phagocyte. Maka tamatlah riwayat sel rosak yang telah mati itu.

Sepatutnya, sel badan kita perlu baiki sendiri kerosakan DNA yang berlaku dan jika gagal dibaiki, sel tersebut kena mati sendiri secara natural (apoptosis). Inilah yang berlaku 200 tahun dahulu. Namun, terdapat beberapa punca yang menyebabkan sel mati secara abnormal. Antaranya ialah radiasi, radikal bebas, bahan kimia, toksik, trauma dan juga kecederaan.

Sel yang diserang oleh punca tersebut akan mengalami kekeliruan, di mana ia gagal untuk mati sendiri secara natural. Sel rosak yang sepatutnya mati tadi; tidak mati, tetapi mula membahagi membentuk sel baru yang rosak dan 'cacat'. Sel baru yang cacat ini sangat bahaya kerana ia akan berkembang biak dan membentuk sel kanser. 

Dari satu sel kanser akan merebak ke tisu, dan seterusnya organ yang dijangkiti kanser. Dan proses ini berlaku terlalu cepat, tanpa kita sedari. Sebab tu, pesakit kanser biasanya tahu dia menghidap kanser pada tahap 3 atau 4, iaitu tahap kritikal dah. 

Zaman sekarang, sel badan kita banyak yang dah confused dan tak mampu handle sendiri. Terlalu banyak toksin, sel jadi cepat rosak tapi susah mati. Bila banyak sel yang rosak hidup dalam badan kita, badan kita pun dah tak mampu nak hidup pada tahap yang optimum dah. Inilah yang dipanggil necrosis, iaitu sel rosak gagal mati tapi terus berkembang biak sebagai sel yang cacat dan terencat (sel rosak). 

Jadi, macam mana kita nak pastikan badan kita masih mampu berfungsi pada tahap optimum? Sudah tentulah dengan menjaga kesihatan tubuh badan kita dari peringkat DNA lagi.

Kalau cakap pasal DNA, satu je yang boleh handle, iaitu VIVIX. Vivix mempunyai 4 mekanisme utama: pembaikan sel, perlindungan sel, tenaga sel dan prestasi sel.



Kesemua yang memang kita perlu untuk pastikan sel-sel kita hidup sihat dan boleh menjadikan segala organ dalam badan kita berfungsi dengan baik. Hanya dengan Vivix yang bekerja dari peringkat DNA. Bukan hanya cakap kosong, tapi dibuktikan dengan kajian saintifik dan landmark study.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...