Cara Merawat Luka Bersalin Normal Dan Pembedahan Supaya Cepat Sembuh

Setiap ibu yang mengandung pastinya inginkan proses kelahiran yang mudah dan tenang.

Tak hairanlah para ibu sanggup melakukan apa sahaja tips untuk mengelakkan dari berlaku koyakan semasa meneran dan melahirkan bayi.

Namun, tak semua ibu berpeluang melahirkan bayi secara normal dan tanpa koyakan. Terdapat juga situasi di mana keadaan yang memaksa ibu melalui episiotomi atau pembedahan caeseran.

cara merawat luka bersalin normal dan pembedahan supaya cepat sembuh


Apakah Luka Episiotomi?

Bagi ibu yang bersalin normal, kebiasaannya akan mengalami koyakan pada faraj semasa bayi melalui ruang pelvis. Doktor akan melalukan episiotomi dengan menggunting sedikit faraj ibu untuk memudahkan laluan bayi keluar dari rahim. Kebiasaannya, episiotomi dilakukan kepada kelahiran sulung, sebelum prosedur vacuum atau forseps, size bayi yang besar dan juga kelahiran songsang.


Apakah Pembedahan Caesarean?

Caesarean atau c-section adalah kaedah yang digunakan untuk melahirkan bayi secara pembedahan. Sebelum pembedahan, doktor akan membius ibu dan ibu akan berasa kebas dari pusat ke bawah. Doktor akan membuat hirisan pada bahagian ari-ari untuk mengeluarkan bayi dari rahim ibu.


Penjagaan Luka Bersalin Supaya Cepat Sembuh

  1. Kawasan luka sentiasa bersih - pastikan para ibu kerap membersihkan luka sama ada dengan air biasa atau cecair pembasmi kuman yang dipreskripsi oleh doktor
  2. Pastikan kawasan luka kering untuk menggalakkan pemulihan. Para ibu perlu mengelap kawasan luka perinium sehingga kering atau boleh juga menggunakan pengering rambut.
  3. Jangan duduk atau berbaring terlalu lama untuk mengurangkan tekanan pada kawasan luka. Para ibu digalakkan menggunakan bantal donut untuk melapik punggung
  4. Elak sembelit - para ibu tahu kan macam mana seksanya sembelit. Lagi seksa bila sembelit masa pantang, dengan luka yang belum sembuh lagi.
  5. Senaman kegel - akan menguatkan otot lantai pelvik yang akan mengelakkan peranakan jatuh atau tombong. Selain itu akan meningkatkan peredaran darah ke kawasan vagina yang akan mempercepatkan luka bersalin sembuh.
  6. Letakkan pek ais pada luka untuk melegakan kesakitan. Boleh juga membalut ais dalam tuala bersih dan lembut.
  7. Mengambil supplement tambahan untuk cepatkan luka bersalin sembuh. Ibu berpantang pastinya tidak mendapat zat yang secukupnya kerana menu berpantang adalah terhad


Vitamin Cepatkan Luka Bersalin Sembuh

Selain dari vitamin berpantang seperti Vitalea, Vitamin C, B-Complex, Alfalfa Complex dan ESP, para ibu digalakkan mengambil Vivix semasa berpantang. Kesan Vivix sangat cepat untuk menyembuhkan luka dan mengembalikan tenaga ibu yang hilang semasa proses kelahiran.



Luka bersalin secara pembedahan sangat menyakitkan. Para ibu terpaksa memegang perut untuk menahan sakit ketika bangun atau berjalan. Kadang-kadang, para ibu memerlukan bantuan orang lain untuk mengangkat bayi untuk disusukan. Perit, kan?

Bagi ibu bersalin normal pula, pengambilan vivix akan membantu menguatkan kembali otot-otot, sendi-sendi dan urat-urat badan yang longgar. Vivix akan membaiki kerosakan sel-sel otot akibat perubahan semasa kehamilan dan juga yang mengalami koyakan semasa kelahiran.

Sama ada bersalin normal atau pembedahan, Vivix adalah supplement terbaik untuk merawat luka bersalin supaya cepat sembuh. Lebih-lebih lagi ibu yang berpantang sendiri dan mempunyai anak lain untuk dijaga.

Baca Fungsi Vitamin Berpantang Yang Lengkap Di Sini


Testimoni Luka Bersalin Cepat Sembuh




Bagi ibu bersalin yang mementingkan kesihatan diri dan bayi sepanjang tempoh berpantang, Miza sangat menggalakkan anda amalkan Set Pantang Lengkap Shaklee ni. Sebab Miza sendiri dah amalkan dan sangat berpuas hati dengan kualiti vitamin yang tiptop dan terjamin ni. Setiap vitamin Shaklee diuji secara klinikal dan setiap bahannya dijalankan ujian kualiti terlebih dahulu. Jadi, sebagai pengguna Miza sangat yakin dengan vitamin Shaklee.


Order Set Pantang Shaklee Sekarang

Sebagai ibu yang baru bersalin dan memerlukan penyembuhan segera, anda perlu dapatkan Set Pantang Shaklee hari ini juga. Lagi cepat anda amalkannya, lagi cepat anda mendapat kesannya. Semestinya anda dan bayi anda berhak dapatkan yang terbaik :)

Hubungi Miza 0199363759 untuk dapatkannya dengan segera.

Setiap pembelian Produk Shaklee dari Miza akan diajarkan cara makan yang betul serta konsultasi berterusan dan layanan istimewa dari Miza. Jaminan Miza - cara makan yang betul dan servis tiptop untuk pelanggan Miza :)
Baca: Konsultasi Tip Top (Klik sini)

Atau anda boleh memesannya terus di icon di bawah. Tutorial menggunakan esell di sini





Anda Berminat Untuk Menjadi Pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya Nor Amizah Azid 019-9363759 jika berminat menjadi pengedar, kehadiran anda amat dialu-alukan!

Jana pendapatan bermodal rendah dengan Shaklee. Sertai Miza dalam group rahsia untuk mengetahui bagaimana Miza menjana pendapatan dari rumah. Bimbingan diberikan sehingga berjaya mencapai pendapatan yang diingini.


Shaklee Independent Distributor
Nor Amizah Azid
SID 1237984 (Mohamed Afiq)
0199363759

You Might Also Like

0 komen